Nieuws

Van medewerker naar leidinggevende: van valkuil naar opportuniteit
7/10/2014

Regelmatig krijg ik coachklanten over de vloer die nog maar pas ‘gepromoveerd’ zijn van medewerker naar leidinggevende. Sommigen zijn zich niet bewust dat bij hun nieuwe rol ook een ander takenpakket hoort. Het gevolg is dat ze de operationele taken van hun rol als ‘medewerker’ blijven vervullen en het leidinggeven erbij nemen. Ik hoor dan klachten dat ze het te druk hebben om tijd te maken voor hun ‘personeel’ of totaal niet weten hoe ze met nieuwe situaties moeten omgaan. Het gevolg zijn denkrimpels, wallen onder de ogen en twijfel of ze wel geschikt zijn als leidinggevende.

Vaak gaat het coachtraject erover dat deze cliënten zichzelf toestemming geven om meer operationele taken te delegeren en zo tijd te maken voor hun medewerkers. Dat delegeren vinden ze vaak lastig omdat ze weten hoe druk ze het vroeger zelf hadden en dat willen ze hun vroegere collega’s niet aandoen. Hoe meer leidinggevenden hun personeel beschermen hoe meer werk ze zelf gaan doen. Het gevolg is dat ze verzuipen en hun medewerkers krijgen niet de kans om zich ten volle te ontwikkelen. Als leidinggevenden heb je niet enkel te zorgen dat het werk gedaan wordt, maar ook dat je medewerkers kunnen groeien. Door hen vertrouwen te geven en meer uitdagende taken, geef je hen de kans te leren. Geloven dat je medewerkers meer kunnen dan je op het eerste zicht vermoed, is een gezonde basishouding.

Aan de andere kant is een portie geduld ook essentieel. Veel beginnend leidinggevenden vinden dat ze nu alles moeten oplossen wat er vroeger fout liep. Vaak voelen ze ook de druk van hun vroegere collega’s om het allemaal beter te doen. Verwachtingen bijstellen naar realistische doelen bij henzelf en de medewerkers is dan vaak een onderdeel van het coachtraject.

Ten slotte hebben HR afdelingen ook een belangrijke taak om de overgang van medewerker naar leidinggevende goed te laten verlopen. Leidinggevende ben je niet, dat leer je te zijn. Je leert leidinggeven door opleiding, coaching en ervaring. Het is oneerlijk om medewerkers zonder meer in het diepe te gooien. Een goede opleiding leidinggeven is essentieel voor iemand aan zijn taak begint en vorming leidinggeven voor iemand aan zijn taak begint en zorg voor coaching als iemand in zijn taak actief is.

Meer info: www.infinio.be


> Naar alle artikels

Bedrijven die reeds een beroep op Infinio doen (rechtstreeks of via één van onze partners)